aihl yönerge
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
DİN ÖĞRETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Anadolu İmam Hatip Liseleri VI. Arapça Bilgi ve Etkinlik Yarışmaları Yönergesi
I. TÜRKİYE GENELİ YAPILACAK OLAN YARIŞMALAR
A. ARAPÇA YARIŞMALARI KATILIM ŞARTLARI
1.Yarışmalar Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı öğrencilere yöneliktir, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmayan öğrenciler yarışmalara katılamazlar.
2.Yarışmalar örgün eğitime tabi olan Anadolu imam hatip liselerinde okuyan öğrencilere yöneliktir, “Anadolu” statüsünde olmayan ara sınıflardaki İHL öğrencileri ile çok programlı liselerde okuyan imam hatip lisesi öğrencileri de yarışmalara katılabilir. Öğrencilerde sınıf şartı aranmaz.
3.Örgün eğitime tabi olan Anadolu İmam Hatip liselerinde okuyan öğrencilerden yurt içinde veya yurt dışında eğitim-öğretim dili Arapça olan okullarda bir yıldan fazla okumuş olanlar, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olsalar dahi yarışmaya katılamazlar.
4.Daha önceki yıllarda yapılan Arapça yarışmalarında herhangi bir dalda Türkiye birincisi olan öğrenciler hat kategorisi dışındaki yarışmalara katılamazlar.
5.İlde yalnızca bir imam hatip lisesi bulunması veya ilde yarışmaya başvuran tek Anadolu imam hatip lisesi olması durumunda bu okullar başvurdukları dallarda doğrudan bölge finallerine katılır.
6.Bir öğrenci aynı öğretim yılında Arapça hat yarışması hariç sadece bir dalda yarışmaya katılabilir.
7.Bilgi yarışmalarında okulları 4, Arapça şiir okuma dalında 1, Arapça metin canlandırma dalında en az 1, en fazla 4 öğrenci temsil eder, hat yarışmalarına katılım ise bireyseldir.
8.İl yarışmalarına ildeki bütün Anadolu imam hatip liseleri katılır. Çeşitli sebeplerle katılamayacak olan okul müdürlükleri ise bu durumlarını Yarışma Koordinasyon Merkezine ve Din Öğretimi Genel Müdürlüğüne bildirir.
9.Okullar istedikleri tüm dallarda bilgi ve etkinlik yarışmalarına katılabilirler.
B. YARIŞMALAR:
a) ARAPÇA BİLGİ YARIŞMASI
Soru ve Konular:
Arapça Bilgi Yarışması’nın soruları Anadolu imam hatip lisesi Arapça müfredatıyla uyumlu olarak çoktan seçmeli test şeklinde hazırlanır. Genel Arapça bilgisi esas alındığından dolayı okullar arası elemelerde daha üst düzeyde sorular da yer alabilir.
Soru türleri şu şekildedir:
► Arapça kelime bilgisi (kelime anlamı, eş anlamlı, zıt anlamlı kelime bilgisi)
► Okuduğunu anlama
► Cümle ve kelime sıralama
► Tercüme edebilme (Arapçadan Türkçeye-Türkçeden Arapçaya)
► Pratik diyalogları tamamlama
► Temel Arapça dil bilgisi (Sarf ve Nahiv)
► Dinlediğini anlama
1. Okul İçi Bilgi Yarışmaları
Arapça Bilgi Yarışması dalında okul takımında yarışacak öğrenciler, okul idaresince Arapça veya meslek dersi öğretmenlerinden oluşturulan seçici kurul tarafından belirlenir. Okul takımında değişiklik, okul yönetiminin uygun görmesi durumunda gerçekleşir. Etkinlik yarışmalarına katılacak öğrenciler ise okul yönetimi tarafından yapılan seçmeler sonunda belirlenir.
2. İl İçi Bilgi Yarışması
i.Okul idaresinin gerekli gördüğü durumlarda yarışmacılar değiştirilebilir.
ii.Yarışma grupları Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından bir oturumda en fazla altı okul olacak şekilde bilgisayar kurasıyla belirlenir. Yarışma gruplarının sayı ve okullarının koordinatör okullar tarafından değiştirilmesi, yarışmaları geçersiz kılar.
iii.Sorular, cevap anahtarı ile birlikte, bir nüsha halinde seçici kurula kapalı zarf içerisinde verilir. Zarflarda her bir yarışma grubu için 15 asıl, 5 yedek soru yer alır.
iv.Beş şıklı çoktan seçmeli sorular, yarışmacılara yazılı olarak verilir. Sorular verilip, süresi içinde cevabı yazıldıktan sonra, cevap tabelası seçici kurulun ve seyircilerin görebileceği şekilde gösterilir. Bundan sonra sunucu, soruyu yüksek sesle okur. Cevapların doğru veya yanlış olduğu seçici kurul başkanının onayından sonra sunucu tarafından açıklanır.
v.Dinleme sorularında önce ses/görüntü dosyası dinletilir, soru kâğıtları daha sonra dağıtılır. Bir ses/görüntü dosyasından birden fazla soru sorulabilir.
vi.Soru ve cevaplar slayt ile ekranda gösterilir. Yarışmada 15 soru sorulur, her bir soru 10 puan olarak hesaplanır. 15 sorunun sonunda eşitlik durumunda, 5 soruluk yedek sorulara geçilir, eşitlik bozuluncaya kadar yedek soruların tamamı sorulur.
vii.Yedek soruların sorulması ile ilgili olarak:
1.Yarışmada sadece birinci belirlenecekse yedek sorular, asıl soruların sonunda eşit olarak en yüksek puanı alan okullara sorulur. Diğer okullara soru sorulmaz.
2.Yarışmada birinci belirlenmiş ancak ikincilik durumunda eşitlik varsa asıl soruların sonunda puanı eşit olan ikincilere yedek sorular sorulur. Diğer okullara soru sorulmaz.
3.Yarışmada birinci ve ikinci belirlenmiş, üçüncünün belirlenmesinde eşitlik varsa sadece eşit olan okullar arasında üçüncülük için yedek sorular sorulur.
4.Yarışan okulların aynı anda yanlış cevap vermesi halinde bir sonraki soruya geçilir. Yedek sorularda ilk yanlış cevabı veren okul elenir.
viii.Yedek soruların sonunda da eşitliğin bozulmaması halinde başka soru sorulmaz ve seçici kurul tarafından kura çekilerek kazanan okul belirlenir.
ix.Seçici kurul, yarışmada sorulan sorulardan birisinin yanlış olduğuna karar verirse, soru tamamen iptal edilir, hatalı soru üzerinde düzeltmeye gidilmez. Böyle bir durumda iptal edilen sorunun yerine yedek soru sorulmaz.
x.Yarışma ile ilgili itirazlar, yarışmanın akışının bozulmaması için, yazılı olarak yapılır; seçici kurul, itirazı yarışma bittikten sonra on beş dakika içinde değerlendirerek kararı açıklar. Seçici kurulun verdiği karar kesindir. Seçici kurulun kararına yapılan itirazlarla başka makamlara yapılan itirazlar dikkate alınmaz.
xi.Yarışmanın akışından ve cevap sürelerinin takibinden sunucu sorumludur.
3. Bilgi Yarışması Bölge Finali
i.İl birincisi olan okul ile bulunduğu ilde tek Anadolu imam hatip lisesi olan veya bulunduğu ilde yalnızca kendisi başvuruda bulunmuş olan okullar bölge yarışmalarında doğrudan ilini temsil eder.
ii.İlleri temsil eden okullar, kendi bölgelerinde il yarışmalarında geçerli olan ilkelere göre yarışırlar.
4. Bilgi Yarışması Türkiye Yarı Finali ve Türkiye Finali
i.Bölge birincileri Türkiye yarı finalinde bölgelerini temsil ederler.
ii.Okullar, bilgi yarışmaları Türkiye yarı finali ve Türkiye finalinde il içi yarışmalarında belirtilen ilkeler doğrultusunda yarışırlar.
b) ARAPÇA ETKİNLİK YARIŞMALARI
1. Arapça Şiir Okuma Yarışması
i.Öğrenciler, Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından belirlenen on adet şiirden birini seçerek yarışmaya katılır. Bir ilden en fazla üç okul aynı metni seçebilir. Üç okul tarafından seçilen metin, sistem tarafından otomatik olarak kapatılır.
ii.Öğrencinin sahneye çıkış sırası bilgisayarda çekilen kura ile Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından daha önceden belirlenir ve internet sitesinden ilan edilir. Öğrenci yarışmaların bütün aşamalarında ezberlediği aynı şiirle yarışmalara katılır. Yarışma esnasında, şiir ezbere okunur.
iii.Yarışma esnasında sadece Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından hazırlanan şiirin tercümesi sahnede görsel sunu olarak yansıtılabilir. Okulların kendi hazırladıkları sunular yansıtılamaz. Sunuda fon müziği olarak
Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından belirlenen müzik görsel sununun içerisinde kullanılır. Müziğe herhangi bir müdahale yapılması söz konusu olamaz. Tercümelerin, sunuların ve fon müziğinin puanlamaya bir katkısı yoktur. Yarışmacının istememesi durumunda fon müziği veya sunu kullanılmaz. Bunların kullanılmasının engellenmesi seçici kurulun görevi olup, ısrarla kullanılmak istenmesi halinde söz konusu dekor ve el eşyaları için herhangi bir puan verilmez.
iv.Şiir okunurken dekor, ışık takip sistemi kullanılamaz, özel sahne düzeni ve canlı müzik icraları yapılamaz.
v.Yarışmacının şiir metninde ilave ve eksiltme gibi herhangi bir değişiklik yapma hakkı yoktur.
vi.Puanlama 100 puan üzerinden yapılır. Puan dağılımı şu şekildedir:
► Ezber (25),
► Telaffuz (20),
► Tonlama (20),
► Jest ve mimik (15),
► Konuya hâkimiyet (10),
► Sahneyi kullanma (10)
2. Arapça Metin Canlandırma Yarışması
i.Metin canlandırma yarışması, Arapça metinlerin doğru seslendirilmesi ve metnin canlandırılması ile ilgili bir yarışmadır.
ii.İcra edilecek metinler, Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından on adet olarak belirlenir. Yarışmaya katılacak olan öğrenciler, on adet metinden birini seçerek yarışmaya katılır. Bir ilden üç farklı okul tarafından seçilen metin, sistem tarafından otomatik olarak kapatılır.
iii.Öğrencinin sahneye çıkış sırası bilgisayarda çekilen kura ile Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından daha önceden belirlenir ve internet sitesinden ilan edilir.
iv.Yarışma esnasında canlandırma metni ezbere okunur. Öğrenciler yarışmaların bütün aşamalarında aynı metin ezberi ile yarışmalara katılır.
v.Yarışma esnasında sadece Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından hazırlanan canlandırma metninin tercümesi sahnede görsel sunu olarak yansıtılabilir. Okulların kendi hazırladıkları sunular yansıtılamaz. Sunuda fon müziği olarak Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından belirlenen müzik görsel sununun içerisinde kullanılır. Müziğe herhangi bir müdahale yapılması söz konusu olamaz. Tercümelerin, sunuların ve fon müziğinin puanlamaya bir katkısı yoktur. Yarışmacının istememesi durumunda fon müziği veya sunu kullanılmaz.
vi.Metin canlandırmada metnin türüne göre yarışmada okulları en az bir en fazla dört öğrenci temsil edebilir. Metnin türüne göre öğrenciler kıyafet ve kostüm giyebilir. Ancak herhangi bir dekor hazırlanmaz.
vii.Canlandırma metni okunurken, dekor, ışık takip sistemi kullanılamaz, özel sahne düzeni ve canlı müzik icraları yapılamaz. Bunların kullanılmasının engellenmesi seçici kurulun görevi olup, ısrarla kullanılmak istenmesi halinde söz konusu dekor ve el eşyaları için herhangi bir puan verilmez.
viii.Yarışmacının canlandırma metnine ilave ve metin üzerinde değişiklik yapma hakkı yoktur.
ix.Puanlama 100 puan üzerinden yapılır. Puan dağılımı şu şekildedir:
► Ezber (25),
► Telaffuz (20),
► Tonlama (20),
► Jest ve mimik (15),
► Konuya hâkimiyet (10),
► Sahneyi kullanma (10)
3. Arapça Hat /Kaligrafi Yarışması
Yarışmaya öğrenciler bireysel olarak katılırlar. Aynı okuldan birden fazla öğrenci yarışmaya katılabilir.
i.Her yarışmacı öğrenci için okul idaresi tarafından bir danışman öğretmen belirlenir. Danışman öğretmen, öğrenci çalışmasına rehberlik eder ve çalışmanın bizzat öğrenci tarafından yapılmasını sağlar.
ii.Öğrenciler sadece bir eserle yarışmaya katılabilirler.
iii.Eşit yarışma şartlarını sağlamak amacıyla yarışmaya katılacak eserler, başvuru modülünde belirtilen metinlerin dışında seçilemez.
iv.Yarışmaya katılan eserler taklit, kopya, bir başka yerde daha önce yayımlanmış veya sergilenmiş olmamalıdır.
v.Yarışmaya katılan eserler, klasik hat sanatları için çerçeveli (camekânsız) levha halinde gönderilir. Levhalar 40x60 cm’den küçük, 60x70 cm’den büyük olamaz. Yazı sahası kâğıdın yaklaşık 2/3’ünü doldurmalıdır.
vi.Yarışmacılar, söz konusu ölçüler arasında kalmak kaydı ile eserlerini; kare, dikdörtgen, dikey, yatay, daire veya elips şeklinde hazırlayabilirler.
vii.Satır halindeki yazılarda, gerekirse ilk, orta veya son satırda metinlerin sağ ve solunda koltuk tabir edilen eşit boşluklar bırakılabilir.
viii.Modern hat sanatı ve grafiti tarzı eserlerle yarışmaya katılanlar, eserlerini 100×80 ebadındaki tablolara yaparlar. Bu tarz eserlerde sprey, marker, kara kalem kullanılabilirler.
ix.Yarışmaya sunulan eserler, klasik ve modern hat sanatı esaslarına göre değerlendirilir. Manayı bozacak derecede tertip ve teşrifat hataları olan, bariz imla hatası bulunan ve diğer şekil ve şartlara riayet edilmemiş levhalar -sanat değeri ne olursa olsun- değerlendirme dışı bırakılır.
x.Yarışmacılar, eserlerinde istediği renk mürekkebi kullanabilir. Levhalar, klasik renklerde aharlı kâğıda yazılır. Kuşe, beyaz kâğıt ve benzeri aharsız kâğıda yazılan levhalar değerlendirmeye alınmazlar.
xi.Katılımcılar, Yarışma Koordinasyon Merkezi adresine eserlerini posta yoluyla gönderilir veya elden teslim edilir. Posta ile gönderilen eserlerin kaybolmasından, zedelenmesinden veya gecikmesinden Yarışma Koordinasyon Merkezi sorumlu değildir.
xii.Katılımcı öğrenciler; fotoğraflı öğrenci belgesi, okul iletişim bilgileri, varsa şahsi e-posta adresini de belirten belgeleri, kendi imzası ile beraber üzerinde rumuz yazılı (isimsiz) zarfa koyarak, levha ile birlikte, Yarışma Koordinasyon Merkezine gönderirler. Danışman öğretmen de www.arapcayarismalari.org.tr adresindeki forma kendine ait bilgileri doldurur.
xiii.Öğrenciler eserlerini hazırlarken şu özelliklere dikkat etmeleri gerekmektedir:
► Celî sülüs: Kalem ağzı 6 mm’den az olmayacaktır.
► Sülüs: Kalem ağzı 1,5 mm’den az, 3 mm’den çok olmayacaktır.
► Sülüs-nesih: Sülüs kalem ağzı 1,5 mm’den az, 3 mm’den çok; nesih kalem ağzı ise 1 mm’den çok olmayacaktır.
► Celî tâ’lîk: Kalem ağzı 8 mm’den az olmayacaktır.
► Celî dîvanî: Kalem ağzı 5 mm’ den az olmayacaktır.
xiv.Yarışmada hat türleri ayrı ayrı sınıflanmayacak; klasik ve modern, tüm türler içinden ilk 3 belirlenecektir.
xv.Yarışmaya gönderilen eserlerin telif hakları, Yarışma Koordinasyon Merkezine aittir. Ayrıca hiçbir eser iade edilmeyecektir.
xvi.Hat yarışmasında il ve bölge elemeleri yapılmayacak, bütün eserler Türkiye genelinde değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
C. YARIŞMA BÖLGE MERKEZLERİ:
Bölge merkezleri ve bu bölgelere dâhil iller Din Öğretimi Genel Müdürlüğünce belirlenir.
Bir ilde yarışma türüne göre başvuran okul sayısı 1-16 arası ise o il 1 bölge, 17-32 arası ise il içi 2 bölge, 33-48 arası ise il içi 3 bölge olarak değerlendirilir. Din Öğretimi Genel Müdürlüğünce gerek görüldüğü takdirde il içi ve il dışı bölge tasniflerinde değişikliğe gidilebilir. Söz konusu değişiklikler Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından ilan edilir.
D. YARIŞMA KUR’ALARI, YARIŞMA GÜN VE SAATLERİ:
Yarışmaların il, bölge ve Türkiye elemelerinde sıralama ve gruplandırma işlemleri, Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından, yarışacak olan okullar arasında kur’a ile belirlenir. Yarışmaların gün ve saatleri de aynı şekilde Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından belirlenir. Grupların sıralamalarına uyulması esastır.
E. SEÇİCİ KURUL
Yarışma seçici kurulları, yarışmaların yapılacağı İl Millî Eğitim Müdürlüğü tarafından takvime riayet edilerek belirlenir. Seçici kurulların ehliyet ve liyakatiyle ilgili tespit kararı İl Millî Eğitim Müdürlüklerinin ilgili birimlerindedir. Türkiye finalinde ise seçici kurul üyeleri Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından belirlenir.
Seçici kurul üyeleri öncelikle üniversite öğretim üyeleri arasından tespit edilir. İlde öğretim üyesi bulunmaması durumunda il ve ilçelerde görev yapan Arapça alanında yetkin kişiler ile Arapça bilgisi olmasa da tiyatro dallarında uzman kişilerden seçilerek belirlenir. İmam hatip liselerinde görev yapan öğretmen ve idareciler seçici kurullarda görevlendirilemez.
Yarışmalarda en az üç, en fazla altı seçici kurul üyesi görev yapar. Bölge yarışmalarında seçici kurul üyesi olarak görev yapan kişiler Türkiye finalinde görev alamazlar. Bölge yarışmasındaki seçici kurul üyelerinden en az ikisinin bölge merkezi dışındaki illerinden olması zorunludur.
Hat yarışmasının seçici kurulları Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından belirlenir.
F. KOORDİNATÖR OKUL MÜDÜRLÜKLERİNİN GÖREVLERİ:
İl ve bölgelerdeki Koordinatör Okul Müdürlükleri aşağıda belirtilen sorumlulukları yerine getirir:
1. Yarışmaların yapılacağı okul müdürlükleri il ve bölge genelindeki yarışma ile ilgili koordineyi sağlar, yarışmacı öğrencilerle görevli öğretmenlerin iaşe ve ibatelerini karşılar.
2. Yarışma sonuçlarını, Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından kendilerine iletilen tutanakları, seçici kurulda görevli bütün üyelerce imzalanmasından sonra ilan eder ve www.arapcayarismalari.org.tr adresinde yer alan sonuç bildirme otomasyon programına bildirir. Tutanaklar Yarışma Koordinasyon Merkezine gönderilmeyip okulda muhafaza edilir.
3. İl ve bölge yarışmalarında birinci olan öğrencilerin bir üst yarışmaya katılımlarını sağlamak okul müdürlüklerinin sorumluğundadır.
4. İl ve bölge yarışmalarının koordinasyonu okul müdürlüklerince, Türkiye finalinin organizasyonu ise Türkiye finali koordinatör ili ile birlikte Yarışma Koordinasyon Merkezince yapılır.
G. KURAL İHLALİ VE İTİRAZLAR:
Yukarıdaki hususlarda kural ihlaline tevessül eden takımlar, seçici kurul tarafından uyarılırlar. Bununla beraber, yarışmaların icrası ile ilgili her türlü itiraz, yarışma esnasında yazılı olarak seçici kurul makamına yapılır. Seçici kurulun verdiği karar kesindir. Sayısal değerlerin toplanılması esnasındaki hatalar hariç, seçici kurulun itiraz esnasında hatalı olduğu düşünülen bir karar vermesi durumunda dahi son karar seçici kurulaaittir. Yarışma Koordinasyon Merkezi veya Din Öğretimi Genel Müdürlüğü ile başka bir makama yapılacak itirazlar dikkate alınmaz.
H. SONUÇLARIN İLANI:
Seçici kurul üyeleri yarışmacılara verdikleri puanları yarışma salonunda herkesin huzurunda toplarlar. Yarışmacılara verilen puanlar dışında herhangi bir değerlendirme yapılmaz. Etkinlik yarışmalarında verilen toplam puanların eşit olması durumunda kura yoluna başvurulur.
İ. ÖDÜLLER:
1. Türkiye finali ödülleri, yarışmaya katılan öğrenci ile yarışmaya hazırlamakla görevli ve adı başvuru esnasında belirlenmiş olan öğretmene takdim edilir. Okul idaresi veya herhangi bir kişi/kurum tarafından öğretmen isminde değişiklik yapılamaz. Görevli öğretmen değişikliği, Yarışma Koordinasyon Merkezinin onayı olmadan gerçekleştirilemez.
2. İl ve bölge yarışmalarında dereceye girenler için Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından özel bir ödül verilmez. Yarışma Koordinasyon Merkezi sadece Türkiye finallerinin ödüllerini Türkiye finali koordinatör okulu ile birlikte belirleyerek temin eder.
3. Öğrenci veya öğretmen, herhangi bir ödülü kazanması durumunda aşağıdaki şartları kabul etmiş ve bu maddelere itiraz etmesi durumunda ödül hakkından vazgeçmiş sayılır:
i.Ödüller hiçbir şekilde başkasına devredilemez.
ii.Yarışmalar sonucunda kazanılan ödülün, umre vs. gibi bir “yurtdışına gezi programı” olması halinde;
► Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından belirlenen tarihler dışında herhangi bir talepte bulunulamaz.
► Ödülü kazanan öğrenci, ek bir kişi ile seyahat etme hakkına sahip değildir.
► Seyahate gidecek olanlar, Yarışma Koordinasyon Merkezinin belirlediği tarihe kadar pasaport vb. gerekli belgeleri yetkililere ulaştırmakla yükümlüdür.
► Ödül kazanan öğrenci ve öğretmenler, bulunduğu ilden (veya ülkeden) Yarışma Koordinasyon Merkezinin belirttiği havalimanına gidiş ve gelişi kendi imkânlarıyla sağlar.
4. Gezi programına katılamayacak olanlara, bir başka ödül verilmez. Hak etmiş olduğu ödülü, belirlenen şartlar ve sınırlar çerçevesinde değerlendirmeyenler ödül hakkından feragat etmiş sayılırlar.
5. Yarışma Koordinasyon Merkezi ödülü teslim ettikten sonra öğrenci veya öğretmen; çalınma, bozulma vb. nedenlerle hak iddia edemez. Hediye olarak verilen ve bozulan ürün garanti kapsamında ise ödülü kazanan kişi garanti belgeleriyle işlemini takip eder. Garanti kapsamında uygulanan işlemler ile ilgili, Yarışma Koordinasyon Merkezi sorumlu değildir.
6. Ödüller, yarışma ödül töreninden sonra en fazla 1 ay içerisinde elden veya kargo yolu ile teslim edilir. Planlanmayan gecikmeler olması halinde ödül taahhüt yazısı verilir ve ödüller ilk fırsatta teslim edilir.
J. ARAPÇA YARIŞMALARI TAKVİMİ
Yarışma Takvimi
1.Başvuruların elektronik ortamda alınması: 5 Ocak 2015 - 20 Şubat 2015
2.İl Millî Eğitim Müdürlüklerince il koordinatör okulunun belirlenip Yarışma Koordinasyon Merkezine bildirilmesi: 20 Şubat 2015
3.Bölge koordinatör okullarının, Türkiye Finalleri Koordinatör okulunun ev sahipliğinde toplanıp yapılacak çalışmalarla ilgili taslak plan hazırlamaları: 6 Şubat 2015
4.İl Millî Eğitim Müdürlüklerince seçici kurulların belirlenip Yarışma Koordinasyon Merkezine bildirilmesi: 6 Mart 2015
5.İl içi yarışmaların tüm illerde saat 10.00’da aynı anda başlaması; Sonuçların il koordinatör okulu tarafından www.arapcayarismalari.org.tr adresindeki online başvuru bölümüne bildirilmesi: 4 Nisan 2015
6.Bölge Yarışmalarının belirlenen merkezlerde saat 10.00’da yapılması; Yarışmalarda dereceye girenlerin www.arapcayarismalari.org.tr adresindeki online başvuru bölümüne bildirilmesi: 2 Mayıs 2015
7.Hat eserlerinin son teslim tarihi: 8 Mayıs 2015
8.Türkiye finalinin Din Öğretimi Genel Müdürlüğünce kararlaştırılan ilde ve belirlenen okulun koordinasyonunda yapılması: 20-21-22 Mayıs 2015
Yarışma ile ilgili yer, tarih vb. değişikliklerin olması durumunda gereken açıklamalar dogm.meb.gov.tr ve www.arapcayarismalari.org.tr adresinden ilan edilir.
II. ULUSLARARASI ARAPÇA YARIŞMALARI
GENEL İLKELER:
1. Uluslararası Arapça yarışmaları Arapça Şiir Okuma ve Arapça Metin Canlandırma dallarında icra edilir.
2. Yarışmalar üç aşamalı olarak uygulanır. Birinci aşamaya sadece Türkiye’de Uluslararası Anadolu İmam Hatip Lisesinde okuyan yabancı uyruklu öğrenciler başvurabilir. Yurt dışından ve Uluslararası Anadolu imam hatip lisesinde okumayan yabancı öğrenciler başvuru yapamaz. Başvurular, öğrencilerin eğitim gördüğü okul idareleri tarafından www.arapcayarismalari.org.tr otomasyon sistemindeki uluslararası yarışmalar bölümünden girilerek yapılır.
Birinci aşama: Otomasyon sistemine yapılan başvurular esas alınarak öğrencilerin kendi ülkelerini temsil edecekleri ülke yarışmaları, ilgili ülke koordinatörü okullarda icra edilir.
Bir ülkeden sadece bir öğrenci yarışmaya başvurmuşsa birinci aşamayı doğrudan geçerek bir üst tura yükselir ve orada ülkesini temsil eder.
İkinci aşama: Ülke temsilcileri arasında yapılan başvuru sayısı esas alınarak hesaplanacak kıta bölümlerine göre yapılır. Kıta elemeleri, kıta koordinatörü okullar tarafından yapılır.
Üçüncü aşama: Kıta birincileri ile Türkiye birincisinin doğrudan katılacağı “Uluslararası Arapça Yarışmaları” finalleri ile gerçekleşir. Son aşama Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından Türkiye Finalleri Koordinatör Okulu ile birlikte düzenlenir.
A. ULUSLARARASI ARAPÇA YARIŞMALARI KATILIM ŞARTLARI
1. Uluslararası Arapça yarışmaları ilk iki turuna Türkiye’de uluslararası İmam Hatip Liselerinde okuyan ve Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmayan öğrenciler katılır. Son turda ise Türkiye birincileri ile kıta yarışmalarında birinci olan öğrenciler yarışır.
2. Yarışmalara Türkiye’de örgün eğitime tabi Anadolu imam hatip liselerinde okuyan öğrenciler katılır. Yabancı öğrencilerin kendi elemelerine sadece Uluslararası Anadolu imam hatip liselerinde okuyan yabancı öğrenciler başvurabilir.
3. Daha önceki yıllarda yapılan Arapça yarışmalarında herhangi bir dalda Türkiye birincisi olan öğrenciler yarışmalara katılamaz.
4. Ülkeleri adına sadece bir öğrencinin başvurduğu ülke öğrencileri ülke seçmeleri olan birinci aşamaya katılmazlar. Doğrudan ikinci aşama olan kıta elemelerinde ülkelerini temsil ederler.
5. Bir öğrenci aynı öğretim yılında sadece bir dalda yarışmaya katılabilir.
6. Arapça yarışmalarına katılmaları için öğrencilerde sınıf şartı aranmaz.
7. Okulları, Arapça şiir okuma dalında 1, Arapça metin canlandırma dalında en az 1 en fazla 4 öğrenci temsil eder.
8. Ülkeler, şiir ve Arapça metin canlandırma kategorileri arasında herhangi bir tercih olmadan her iki dalda da katılabilirler.
B. ARAPÇA ETKİNLİK YARIŞMALARI
1. Arapça Şiir Okuma Yarışması
i.Yarışmaya katılacak olan öğrenciler, Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından hazırlanan on adet şiirden birini seçerek yarışmaya katılır.
ii.Yarışma esnasında, şiir ezbere okunur. Öğrencinin sahneye çıkış sırası bilgisayarda çekilen kur’a ile Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından daha önceden belirlenir ve internet sitesinden ilan edilir. Öğrenci ezberlediği şiirle yarışmaların bütün aşamalarına katılır.
iii.Yarışmalar Türkiye’de düzenlendiği için seyirciye hitaben yarışma esnasında sadece Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından hazırlanan şiirin tercümesi sahnede görsel sunu olarak yansıtılabilir. Okulların kendi hazırladıkları sunular yansıtılamaz. Sunuda fon müziği olarak Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından belirlenen müzik görsel sununun içerisinde kullanılır. Müziğe herhangi bir müdahale yapılması söz konusu olamaz. Türkçe tercümelerin, sunuların ve fon müziğinin puanlamaya bir katkısı yoktur. Yarışmacının istememesi durumunda fon müziği veya sunu kullanılmaz. Bunların kullanılmasının engellenmesi seçici kurulun görevi olup, ısrarla kullanılmak istenmesi halinde söz konusu dekor ve el eşyaları için herhangi bir puan verilmez.
iv.Şiir okunurken dekor, ışık takip sistemi kullanılamaz, özel sahne düzeni ve canlı müzik icraları yapılamaz.
v.Yarışmacının şiir metnine ilave ve metin üzerinde değişiklik yapma hakkı yoktur.
vi.Puanlama 100 puan üzerinden yapılır. Puan dağılımı şu şekildedir:
► Ezber (25),
► Telaffuz (20),
► Tonlama (20),
► Jest ve mimik (15),
► Konuya hâkimiyet (10),
► Sahneyi kullanma (10)
2. Arapça Metin Canlandırma Yarışması
i.Metin Canlandırma yarışması, Arapça metinlerin doğru seslendirilmesi ve metnin canlandırılması ile ilgili bir yarışmadır.
ii.Yarışmaya katılacak olan öğrenciler, Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından hazırlanan on adet metinden birini seçerek yarışmaya katılır.
iii.Yarışma esnasında canlandırma metni ezbere okunur. Öğrencinin sahneye çıkış sırası bilgisayarda çekilen kur’a ile Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından daha önceden belirlenir ve internet sitesinden ilan edilir. Öğrenciler yarışmaların bütün aşamalarında aynı metin ezberi ile yarışmalara katılır.
iv.Yarışma esnasında sadece Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından hazırlanan canlandırma metninin tercümesi sahnede görsel sunu olarak yansıtılabilir. Okulların kendi hazırladıkları sunular yansıtılamaz. Sunuda fon müziği olarak Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından belirlenen müzik, görsel sununun içerisinde kullanılır. Müziğe herhangi bir müdahale yapılması söz konusu olamaz. Tercüme, sunu ve fon müziğin puanlamaya bir katkısı yoktur. Yarışmacının istememesi durumunda fon müziği veya sunu kullanılmaz.
v.Metin canlandırmada metnin türüne göre yarışmada okulları en az bir, en fazla dört öğrenci temsil edebilir. Metnin türüne göre öğrenciler kıyafet ve kostüm giyebilir. Ancak herhangi bir dekor hazırlanmaz.
vi.Canlandırma metni okunurken, dekor, ışık takip sistemi kullanılamaz, özel sahne düzeni ve canlı müzik icraları yapılamaz. Bunların kullanılmasının engellenmesi seçici kurulun görevi olup, ısrarla kullanılmak istenmesi halinde söz konusu dekor ve el eşyaları için herhangi bir puan verilmez.
vii.Yarışmacının canlandırma metnine ilave ve metin üzerinde değişiklik yapma hakkı bulunmamaktadır.
viii.Puanlama 100 puan üzerinden yapılır. Puan dağılımı şu şekildedir:
► Ezber (25),
► Telaffuz (20),
► Tonlama (20),
► Jest ve mimik (15),
► Konuya hâkimiyet (10),
► Sahneyi kullanma (10)
C. YARIŞMA TAKVİMİ, YARIŞMA BÖLGE MERKEZLERİ:
Yarışma takvimi, ülke içi seçmeler, kıta elemeleri ve yarışma merkezleri ve bu kıtalara dâhil ülkeler Din Öğretimi Genel Müdürlüğünce belirlenir.
D. YARIŞMA KURALARI, YARIŞMA GÜN VE SAATLERİ:
Yarışmaların ülke içi, kıta/bölge ve uluslararası elemelerinde sıralama ve gruplandırma işlemleri, yarışacak olan ülkeler arasında Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından kura ile belirlenir. Yarışmaların gün ve saatleri de aynı şekilde Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından belirlenir. Grup sıralamalarına uyulması zorunludur.
E. SEÇİCİ KURUL
Yarışma seçici kurulları, yarışmaların yapılacağı İl Millî Eğitim Müdürlüğü tarafından belirlenir. Seçici kurulların ehliyet ve liyakatiyle ilgili tespit kararı İl Millî Eğitim Müdürlüklerinin ilgili birimlerindedir. Uluslararası finallerde ise seçici kurullar Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından belirlenir.
Seçici kurul üyeleri öncelikle üniversite öğretim üyeleri arasından tespit edilir. İlde öğretim üyesi bulunmaması durumunda il ve ilçelerde görev yapan Arapça alanında yetkin kişiler ile Arapça bilgisi olmasa da tiyatro dallarında uzman kişilerden seçilerek belirlenir. İmam hatip liselerinde görev yapan öğretmen ve idareciler seçici kurullarda görevlendirilemez.
Yarışmalarda en az üç en fazla altı seçici kurul üyesi görev yapar. Kıta/bölge yarışmalarında seçici kurul üyesi olarak görev yapan kişiler uluslararası/Türkiye finallerde görev alamazlar.
F. KOORDİNATÖR OKUL MÜDÜRLÜKLERİNİN GÖREVLERİ:
Ülke içi elemeler ve kıta/bölgelerdeki yarışmaların Koordinatör Okul Müdürlükleri aşağıda belirtilen sorumlulukları yerine getirir:
1. Yarışmaların yapılacağı okul müdürlükleri ülke içi elemeler ve kıta/bölge genelindeki yarışma ile ilgili koordineyi sağlar, yarışmacı öğrencilerle görevli öğretmenlerin iaşe ve ibatelerini karşılar.
2. Yarışma sonuçlarını, Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından kendilerine iletilen tutanakları, seçici kurulda görevli bütün üyelerce imzalanmasından sonra ilan eder ve www.arapcayarismalari.org.tr adresinde yer alan sonuç bildirme otomasyon programına bildirir. Tutanakların ayrıca yarışma koordinasyon merkezine gönderilmesine gerek yoktur. Tutanaklar ilgili okulda muhafaza edilir.
3. Ülke içi ve kıta/bölge yarışmalarında birinci olan öğrencilerin bir üst yarışmaya katılmaları için yapılacak transferler okul müdürlüklerinin sorumluğundadır.
4. Ülke içi ve kıta/bölge yarışmalarının koordinasyonu, okul müdürlüklerince, uluslararası finalinin organizasyonu ise uluslararası final koordinatör ili ile birlikte Yarışma Koordinasyon Merkezince yapılır.
G. YARIŞMA SONUÇLARININ İLANI:
Seçici kurul üyeleri yarışmacılara verdikleri puanları yarışma salonunda herkesin huzurunda toplarlar. Yarışmacılara verilen puanlar dışında herhangi bir değerlendirme yapılmaz. Etkinlik yarışmalarında verilen toplam puanların eşit olması durumunda kura yoluna başvurulur.
H. ÖDÜLLER:
1. Ödüller, yarışmaya katılan öğrenci ile kendisini yarışmaya hazırlayan ve adı başvuru esnasında belirlenmiş olan öğretmene takdim edilir. (Öğretmen isminde okul idareleri veya herhangi bir kişi/kurum tarafından yarışma tamamlandıktan sonra değişiklik yapılamaz.)
2. Ülke içi ve kıta/bölge yarışmalarında dereceye girenler için Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından özel bir ödül verilmez. Yarışma Koordinasyon Merkezi sadece uluslararası finallerinin ödüllerini uluslararası final koordinatör okulu ile birlikte belirleyerek temin eder.
3. Öğrenci veya öğretmen, herhangi bir ödülü kazanması durumunda aşağıdaki maddeleri kabul etmiş sayılır ve bu maddelere itiraz etmesi durumunda ödül hakkından vazgeçmiş sayılır:
a. Ödüller hiçbir şekilde başkasına devredilemez.
b. Yarışmalar sonucunda kazanılan ödülün, umre vs. gibi bir “yurtdışına gezi programı” olması halinde;
► Yarışma koordinasyon merkezi tarafından belirlenen tarihler dışında herhangi bir talepte bulunulamaz.
► Ödülü kazananın yanında, ücretini verse dahi ek kişi götürme hakkı bulunmamaktadır.
► Kazanan kişi, Yarışma Koordinasyon Merkezinin verdiği tarihe kadar gerekli pasaport vs. belgeleri yetkililere ulaştırmakla yükümlüdür.
► Ödül kazanan öğrenci ve öğretmenler, bulunduğu ilden (veya ülkeden) Yarışma Koordinasyon Merkezinin belirttiği havalimanına kadar ulaşımını, kendi imkânlarıyla sağlar.
4. Gezi programına katılamayacak olanlara, bir başka ödül verilmez. Hak etmiş olduğu ödülü, belirlenen şartlar ve sınırlar çerçevesinde değerlendirmeyenler ödül hakkından feragat etmiş sayılırlar.
5. Yarışma Koordinasyon Merkezi ödülü teslim ettikten sonra öğrenci veya öğretmen; çalınma, bozulma vb. nedenlerle herhangi bir hak iddia edemez. Hediye olarak verilen ve bozulan ürün garanti kapsamında ise ödülü kazanan kişi garanti belgeleriyle işlemini takip eder. Garanti kapsamında uygulanan işlemler ile ilgili, Yarışma Koordinasyon Merkezi sorumlu tutulamaz.
6. Ödüller, yarışma ödül töreninden sonra en fazla 3 ay içerisinde elden veya kargo yolu ile teslim edilir.
Planlanmayan gecikmeler olması halinde ödül taahhüt yazısı verilir ve ödüller ilk fırsatta teslim edilir.
İ. ARAPÇA YARIŞMALARI TAKVİMİ
Yarışma Takvimi
1. Başvurularının elektronik ortamda alınması: 5 Ocak 2015 - 20 Şubat 2015
2. Ülke ve kıta koordinatör okullarının Türkiye Finalleri Koordinatör okulunun ev sahipliğinde toplanıp yapılacak çalışmalarla ilgili taslak plan hazırlamaları: 6 Şubat 2015
3. İl Millî Eğitim Müdürlüklerince seçici kurulların belirlenip Yarışma Koordinasyon Merkezine bildirilmesi: 6 Mart 2015
4. Ülke içi yarışmaların saat 10.00’da tüm illerde aynı anda başlaması. Sonuçların koordinatör okul tarafından www.arapcayarismalari.org.tr adresindeki online başvuru bölümüne bildirilmesi: 4 Nisan 2015
5. Kıta/Bölge yarışmalarının belirlenen bölge merkezlerinde saat 10.00’da yapılması. Yarışmalarda dereceye girenlerin www.arapcayarismalari.org.tr adresindeki online başvuru bölümüne bildirilmesi: 2 Mayıs 2015
6. Uluslararası finallerin ve ödül töreninin icrası: 20-21-22 Mayıs 2015
Ülke içi koordinatör okul, Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından belirlenir. Yarışma ile ilgili yer, tarih vb. değişikliklerin olması durumunda gereken açıklamalar www.arapcayarismalari.org.tr adresinden ilan edilir.