aihl yönerge

 

 

MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI

DİN ÖĞRETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

Anadolu İmam Hatip Liseleri VI. Arapça Bilgi ve Etkinlik Yarışmaları Yönergesi

 

 

I.  TÜRKİYE GENELİ YAPILACAK OLAN YARIŞMALAR

 

A.  ARAPÇA YARIŞMALARI KATILIM ŞARTLARI

 

 

1.Yarışmalar Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı öğrencilere yöneliktir, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmayan öğrenciler yarışmalara katılamazlar.

2.Yarışmalar örgün eğitime tabi olan Anadolu imam  hatip  liselerinde  okuyan  öğrencilere  yöneliktir, “Anadolu” statüsünde  olmayan  ara  sınıflardaki  İHL  öğrencileri  ile  çok  programlı  liselerde  okuyan  imam hatip lisesi öğrencileri de yarışmalara katılabilir. Öğrencilerde sınıf şartı aranmaz.

3.Örgün  eğitime  tabi  olan  Anadolu  İmam  Hatip  liselerinde  okuyan  öğrencilerden  yurt  içinde  veya  yurt dışında eğitim-öğretim  dili  Arapça  olan  okullarda  bir  yıldan  fazla  okumuş  olanlar,  Türkiye  Cumhuriyeti vatandaşı olsalar dahi yarışmaya katılamazlar.

4.Daha önceki yıllarda yapılan Arapça yarışmalarında herhangi bir dalda Türkiye birincisi olan öğrenciler hat kategorisi dışındaki yarışmalara katılamazlar.

5.İlde yalnızca bir imam hatip lisesi bulunması  veya ilde  yarışmaya başvuran  tek Anadolu imam hatip lisesi olması durumunda bu okullar başvurdukları dallarda doğrudan bölge finallerine katılır.

6.Bir öğrenci aynı öğretim yılında Arapça hat yarışması hariç sadece bir dalda yarışmaya katılabilir.

7.Bilgi yarışmalarında okulları 4, Arapça şiir okuma dalında 1, Arapça metin canlandırma dalında en az 1,  en fazla 4 öğrenci temsil eder, hat yarışmalarına katılım ise bireyseldir.

8.İl yarışmalarına ildeki bütün  Anadolu imam hatip liseleri katılır. Çeşitli sebeplerle katılamayacak olan okul müdürlükleri  ise  bu  durumlarını  Yarışma  Koordinasyon  Merkezine  ve  Din  Öğretimi  Genel  Müdürlüğüne bildirir.

9.Okullar istedikleri tüm dallarda bilgi ve etkinlik yarışmalarına katılabilirler.

 

B.  YARIŞMALAR:

 

a)  ARAPÇA BİLGİ YARIŞMASI

 

Soru ve Konular:

Arapça  Bilgi  Yarışması’nın  soruları  Anadolu  imam  hatip  lisesi  Arapça  müfredatıyla  uyumlu  olarak  çoktan seçmeli test şeklinde hazırlanır. Genel Arapça bilgisi esas alındığından dolayı okullar arası elemelerde daha üst düzeyde sorular da yer alabilir.

 

Soru türleri şu şekildedir:

 

► Arapça kelime bilgisi (kelime anlamı, eş anlamlı, zıt anlamlı kelime bilgisi)

► Okuduğunu anlama

► Cümle ve kelime sıralama

► Tercüme edebilme (Arapçadan Türkçeye-Türkçeden Arapçaya)

► Pratik diyalogları tamamlama

► Temel Arapça dil bilgisi (Sarf ve Nahiv)

► Dinlediğini anlama

 

1.  Okul İçi Bilgi Yarışmaları

Arapça Bilgi Yarışması dalında okul takımında yarışacak öğrenciler, okul idaresince Arapça veya meslek dersi öğretmenlerinden oluşturulan seçici kurul tarafından belirlenir. Okul takımında  değişiklik, okul yönetiminin uygun  görmesi  durumunda  gerçekleşir.  Etkinlik  yarışmalarına  katılacak  öğrenciler  ise  okul  yönetimi tarafından yapılan seçmeler sonunda belirlenir.

2.  İl İçi Bilgi Yarışması

i.Okul idaresinin gerekli gördüğü durumlarda yarışmacılar değiştirilebilir.

ii.Yarışma  grupları Yarışma Koordinasyon Merkezi  tarafından  bir  oturumda  en fazla  altı  okul  olacak  şekilde bilgisayar  kurasıyla  belirlenir.  Yarışma  gruplarının  sayı  ve  okullarının  koordinatör  okullar  tarafından değiştirilmesi, yarışmaları geçersiz kılar.

iii.Sorular, cevap anahtarı ile birlikte, bir nüsha halinde seçici kurula kapalı zarf içerisinde verilir. Zarflarda her bir yarışma grubu için 15 asıl, 5 yedek soru yer alır.

iv.Beş  şıklı  çoktan  seçmeli  sorular,  yarışmacılara  yazılı  olarak  verilir.  Sorular  verilip,  süresi  içinde  cevabı yazıldıktan sonra, cevap tabelası seçici kurulun ve seyircilerin görebileceği şekilde gösterilir. Bundan sonra sunucu, soruyu yüksek sesle okur. Cevapların  doğru veya  yanlış olduğu seçici kurul başkanının  onayından sonra sunucu tarafından açıklanır.

v.Dinleme sorularında önce ses/görüntü dosyası dinletilir, soru kâğıtları daha sonra dağıtılır. Bir ses/görüntü dosyasından birden fazla soru sorulabilir.

vi.Soru  ve  cevaplar  slayt  ile  ekranda  gösterilir.  Yarışmada  15  soru  sorulur,  her  bir  soru  10  puan  olarak hesaplanır.  15  sorunun  sonunda  eşitlik  durumunda,  5  soruluk  yedek  sorulara  geçilir,  eşitlik  bozuluncaya kadar yedek soruların tamamı sorulur.

vii.Yedek soruların sorulması ile ilgili olarak:

1.Yarışmada sadece birinci belirlenecekse yedek sorular, asıl soruların sonunda eşit olarak en yüksek puanı alan okullara sorulur. Diğer okullara soru sorulmaz.

2.Yarışmada  birinci  belirlenmiş  ancak  ikincilik  durumunda  eşitlik  varsa  asıl  soruların  sonunda  puanı  eşit olan ikincilere yedek sorular sorulur. Diğer okullara soru sorulmaz.

3.Yarışmada birinci ve ikinci belirlenmiş, üçüncünün belirlenmesinde eşitlik varsa sadece eşit olan okullar arasında üçüncülük için yedek sorular sorulur.

4.Yarışan  okulların  aynı  anda  yanlış cevap  vermesi  halinde  bir  sonraki soruya  geçilir. Yedek  sorularda  ilk yanlış cevabı veren okul elenir.

 

viii.Yedek soruların sonunda da eşitliğin bozulmaması halinde başka soru sorulmaz ve seçici kurul tarafından kura çekilerek kazanan okul belirlenir.

ix.Seçici kurul, yarışmada sorulan  sorulardan birisinin yanlış olduğuna karar verirse, soru tamamen iptal edilir, hatalı  soru  üzerinde  düzeltmeye  gidilmez.  Böyle  bir  durumda  iptal  edilen  sorunun  yerine  yedek  soru sorulmaz.

x.Yarışma ile ilgili itirazlar, yarışmanın akışının bozulmaması için, yazılı olarak yapılır; seçici kurul, itirazı yarışma bittikten  sonra  on  beş  dakika  içinde  değerlendirerek  kararı  açıklar.  Seçici  kurulun  verdiği  karar  kesindir. Seçici kurulun kararına yapılan itirazlarla başka makamlara yapılan itirazlar dikkate alınmaz.

xi.Yarışmanın akışından ve cevap sürelerinin takibinden sunucu sorumludur.

 

3.  Bilgi Yarışması Bölge Finali

i.İl  birincisi  olan  okul  ile  bulunduğu  ilde  tek  Anadolu  imam  hatip  lisesi  olan  veya  bulunduğu  ilde  yalnızca kendisi başvuruda bulunmuş olan okullar bölge yarışmalarında doğrudan ilini temsil eder.

ii.İlleri temsil eden okullar, kendi bölgelerinde il yarışmalarında geçerli olan ilkelere göre yarışırlar.

 

4.  Bilgi Yarışması Türkiye Yarı Finali ve Türkiye Finali

i.Bölge birincileri Türkiye yarı finalinde bölgelerini temsil ederler.

ii.Okullar,  bilgi  yarışmaları  Türkiye  yarı  finali  ve  Türkiye  finalinde  il  içi  yarışmalarında  belirtilen  ilkeler doğrultusunda yarışırlar.

 

b)  ARAPÇA ETKİNLİK YARIŞMALARI

1.  Arapça Şiir Okuma Yarışması

i.Öğrenciler,  Yarışma  Koordinasyon  Merkezi  tarafından  belirlenen  on  adet  şiirden  birini  seçerek  yarışmaya katılır.  Bir  ilden  en  fazla  üç  okul  aynı  metni  seçebilir.  Üç  okul  tarafından  seçilen  metin,  sistem  tarafından otomatik olarak kapatılır.

ii.Öğrencinin sahneye çıkış sırası bilgisayarda çekilen kura ile Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından daha önceden  belirlenir  ve  internet  sitesinden  ilan  edilir.  Öğrenci  yarışmaların  bütün  aşamalarında  ezberlediği aynı şiirle yarışmalara katılır. Yarışma esnasında, şiir ezbere okunur.

iii.Yarışma  esnasında  sadece  Yarışma  Koordinasyon  Merkezi  tarafından  hazırlanan  şiirin  tercümesi  sahnede görsel sunu olarak yansıtılabilir. Okulların kendi hazırladıkları sunular yansıtılamaz. Sunuda fon müziği olarak

Yarışma  Koordinasyon  Merkezi  tarafından  belirlenen  müzik  görsel  sununun  içerisinde  kullanılır.  Müziğe herhangi bir müdahale yapılması söz konusu olamaz. Tercümelerin, sunuların ve fon müziğinin puanlamaya bir  katkısı  yoktur.  Yarışmacının  istememesi  durumunda  fon  müziği  veya  sunu  kullanılmaz.  Bunların kullanılmasının  engellenmesi  seçici  kurulun  görevi  olup,  ısrarla  kullanılmak  istenmesi  halinde  söz  konusu dekor ve el eşyaları için herhangi bir puan verilmez.

iv.Şiir okunurken dekor, ışık takip sistemi kullanılamaz, özel sahne düzeni ve canlı müzik icraları yapılamaz.

v.Yarışmacının şiir metninde ilave ve eksiltme gibi herhangi bir değişiklik yapma hakkı yoktur.

vi.Puanlama 100 puan üzerinden yapılır. Puan dağılımı şu şekildedir:

► Ezber (25),

► Telaffuz (20),

► Tonlama (20),

► Jest ve mimik (15),

► Konuya hâkimiyet (10),

► Sahneyi kullanma (10)

 

2.  Arapça Metin Canlandırma Yarışması

i.Metin canlandırma yarışması, Arapça metinlerin doğru seslendirilmesi ve metnin canlandırılması ile ilgili bir yarışmadır.

ii.İcra  edilecek  metinler,  Yarışma  Koordinasyon  Merkezi  tarafından  on  adet  olarak  belirlenir.  Yarışmaya katılacak olan öğrenciler, on adet metinden birini seçerek yarışmaya katılır. Bir ilden üç farklı okul tarafından seçilen metin, sistem tarafından otomatik olarak kapatılır.

iii.Öğrencinin sahneye çıkış sırası bilgisayarda çekilen kura ile Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından daha önceden belirlenir ve internet sitesinden ilan edilir.

iv.Yarışma  esnasında  canlandırma  metni  ezbere  okunur.  Öğrenciler  yarışmaların  bütün  aşamalarında  aynı metin ezberi ile yarışmalara katılır.

v.Yarışma  esnasında  sadece  Yarışma  Koordinasyon  Merkezi  tarafından  hazırlanan  canlandırma  metninin tercümesi  sahnede  görsel  sunu  olarak  yansıtılabilir.  Okulların  kendi  hazırladıkları  sunular  yansıtılamaz. Sunuda  fon  müziği  olarak  Yarışma  Koordinasyon  Merkezi  tarafından  belirlenen  müzik  görsel  sununun içerisinde kullanılır. Müziğe herhangi bir müdahale yapılması söz konusu olamaz. Tercümelerin, sunuların ve fon  müziğinin  puanlamaya  bir  katkısı  yoktur.  Yarışmacının  istememesi  durumunda  fon  müziği  veya  sunu kullanılmaz.

vi.Metin canlandırmada metnin türüne göre yarışmada okulları en az bir en fazla dört öğrenci temsil edebilir. Metnin türüne göre öğrenciler kıyafet ve kostüm giyebilir. Ancak herhangi bir dekor hazırlanmaz.

vii.Canlandırma  metni  okunurken,  dekor,  ışık  takip  sistemi  kullanılamaz,  özel  sahne  düzeni  ve  canlı  müzik icraları  yapılamaz.  Bunların  kullanılmasının  engellenmesi  seçici  kurulun  görevi  olup,  ısrarla  kullanılmak istenmesi halinde söz konusu dekor ve el eşyaları için herhangi bir puan verilmez.

viii.Yarışmacının canlandırma metnine ilave ve metin üzerinde değişiklik yapma hakkı yoktur.

ix.Puanlama 100 puan üzerinden yapılır. Puan dağılımı şu şekildedir:

► Ezber (25),

► Telaffuz (20),

► Tonlama (20),

► Jest ve mimik (15),

► Konuya hâkimiyet (10),

► Sahneyi kullanma (10)

 

3.  Arapça Hat /Kaligrafi Yarışması

Yarışmaya öğrenciler bireysel olarak katılırlar. Aynı okuldan birden fazla öğrenci yarışmaya katılabilir.

i.Her  yarışmacı  öğrenci  için  okul  idaresi  tarafından  bir  danışman  öğretmen  belirlenir.  Danışman  öğretmen, öğrenci çalışmasına rehberlik eder ve çalışmanın bizzat öğrenci tarafından yapılmasını sağlar.

ii.Öğrenciler sadece bir eserle yarışmaya katılabilirler.

iii.Eşit  yarışma  şartlarını  sağlamak  amacıyla  yarışmaya  katılacak  eserler,  başvuru  modülünde  belirtilen metinlerin dışında seçilemez.

iv.Yarışmaya  katılan  eserler  taklit,  kopya,  bir  başka  yerde  daha  önce  yayımlanmış  veya  sergilenmiş olmamalıdır.

v.Yarışmaya katılan eserler, klasik hat sanatları için çerçeveli (camekânsız) levha halinde gönderilir. Levhalar 40x60 cm’den küçük, 60x70 cm’den büyük olamaz. Yazı sahası kâğıdın yaklaşık 2/3’ünü doldurmalıdır.

vi.Yarışmacılar,  söz  konusu ölçüler  arasında  kalmak  kaydı  ile  eserlerini;  kare, dikdörtgen, dikey, yatay, daire veya elips şeklinde hazırlayabilirler.

vii.Satır  halindeki yazılarda, gerekirse ilk, orta veya son  satırda metinlerin  sağ ve solunda koltuk  tabir edilen eşit boşluklar bırakılabilir.

viii.Modern  hat  sanatı  ve  grafiti  tarzı  eserlerle  yarışmaya  katılanlar,  eserlerini  100×80  ebadındaki  tablolara yaparlar. Bu tarz eserlerde sprey, marker, kara kalem kullanılabilirler.

ix.Yarışmaya  sunulan  eserler,  klasik  ve  modern  hat  sanatı  esaslarına  göre  değerlendirilir.  Manayı  bozacak derecede tertip ve teşrifat hataları olan, bariz imla hatası bulunan ve diğer şekil ve şartlara riayet edilmemiş levhalar -sanat değeri ne olursa olsun- değerlendirme dışı bırakılır.

x.Yarışmacılar, eserlerinde istediği renk mürekkebi kullanabilir. Levhalar, klasik renklerde aharlı kâğıda yazılır. Kuşe, beyaz kâğıt ve benzeri aharsız kâğıda yazılan levhalar değerlendirmeye alınmazlar.

xi.Katılımcılar,  Yarışma  Koordinasyon  Merkezi  adresine  eserlerini  posta  yoluyla  gönderilir  veya  elden  teslim edilir.  Posta  ile  gönderilen  eserlerin  kaybolmasından,  zedelenmesinden  veya  gecikmesinden  Yarışma Koordinasyon Merkezi sorumlu değildir.

xii.Katılımcı öğrenciler; fotoğraflı öğrenci belgesi, okul iletişim bilgileri, varsa şahsi e-posta adresini de belirten belgeleri,  kendi imzası ile beraber  üzerinde rumuz yazılı  (isimsiz) zarfa koyarak, levha ile birlikte, Yarışma Koordinasyon  Merkezine  gönderirler.  Danışman  öğretmen  de  www.arapcayarismalari.org.tr  adresindeki forma kendine ait bilgileri doldurur.

xiii.Öğrenciler eserlerini hazırlarken şu özelliklere dikkat etmeleri gerekmektedir:

► Celî sülüs: Kalem ağzı 6 mm’den az olmayacaktır.

► Sülüs: Kalem ağzı 1,5 mm’den az, 3 mm’den çok olmayacaktır.

► Sülüs-nesih:  Sülüs  kalem  ağzı  1,5  mm’den  az,  3  mm’den  çok;  nesih  kalem  ağzı  ise  1  mm’den  çok olmayacaktır.

► Celî tâ’lîk: Kalem ağzı 8 mm’den az olmayacaktır.

► Celî dîvanî: Kalem ağzı 5 mm’ den az olmayacaktır.

xiv.Yarışmada hat türleri ayrı ayrı sınıflanmayacak; klasik ve modern, tüm türler içinden ilk 3 belirlenecektir.

xv.Yarışmaya gönderilen eserlerin telif hakları, Yarışma Koordinasyon Merkezine aittir. Ayrıca  hiçbir eser iade edilmeyecektir.

xvi.Hat yarışmasında il ve bölge elemeleri yapılmayacak, bütün eserler Türkiye genelinde değerlendirmeye tabi tutulacaktır.

 

C.  YARIŞMA BÖLGE MERKEZLERİ:

Bölge merkezleri ve bu bölgelere dâhil iller Din Öğretimi Genel Müdürlüğünce belirlenir.

Bir ilde yarışma türüne  göre  başvuran okul sayısı  1-16  arası ise o il 1 bölge, 17-32 arası ise  il içi  2 bölge, 33-48 arası ise il içi 3 bölge olarak değerlendirilir. Din Öğretimi Genel Müdürlüğünce gerek görüldüğü takdirde il içi ve il dışı bölge  tasniflerinde değişikliğe gidilebilir.  Söz  konusu  değişiklikler Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından ilan edilir.

 

D.  YARIŞMA KUR’ALARI, YARIŞMA GÜN VE SAATLERİ:

Yarışmaların  il,  bölge  ve  Türkiye  elemelerinde  sıralama  ve  gruplandırma  işlemleri,  Yarışma  Koordinasyon Merkezi tarafından, yarışacak olan okullar arasında kur’a ile belirlenir. Yarışmaların gün ve saatleri de aynı şekilde Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından belirlenir. Grupların sıralamalarına uyulması esastır.

 

E.  SEÇİCİ KURUL

Yarışma  seçici kurulları,  yarışmaların yapılacağı İl Millî  Eğitim Müdürlüğü tarafından  takvime riayet edilerek belirlenir.  Seçici  kurulların  ehliyet  ve  liyakatiyle  ilgili  tespit  kararı  İl  Millî  Eğitim  Müdürlüklerinin  ilgili birimlerindedir. Türkiye finalinde ise seçici kurul üyeleri Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından belirlenir.

Seçici  kurul  üyeleri  öncelikle  üniversite  öğretim  üyeleri  arasından  tespit  edilir.  İlde  öğretim  üyesi bulunmaması durumunda il ve ilçelerde görev yapan Arapça alanında yetkin kişiler ile Arapça bilgisi olmasa da tiyatro dallarında uzman kişilerden seçilerek belirlenir. İmam hatip liselerinde görev  yapan öğretmen ve idareciler seçici kurullarda görevlendirilemez.

Yarışmalarda en az üç,  en fazla altı  seçici kurul  üyesi görev yapar. Bölge yarışmalarında  seçici kurul  üyesi olarak görev yapan kişiler Türkiye finalinde görev alamazlar. Bölge yarışmasındaki  seçici kurul  üyelerinden en az ikisinin bölge merkezi dışındaki illerinden olması zorunludur.

Hat yarışmasının seçici kurulları Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından belirlenir.

 

F.  KOORDİNATÖR OKUL MÜDÜRLÜKLERİNİN GÖREVLERİ:

İl ve bölgelerdeki Koordinatör Okul Müdürlükleri aşağıda belirtilen sorumlulukları yerine getirir:

1.  Yarışmaların  yapılacağı  okul  müdürlükleri  il  ve  bölge  genelindeki  yarışma  ile  ilgili  koordineyi  sağlar, yarışmacı öğrencilerle görevli öğretmenlerin iaşe ve ibatelerini karşılar.

2.  Yarışma  sonuçlarını,  Yarışma  Koordinasyon  Merkezi  tarafından  kendilerine  iletilen  tutanakları,  seçici kurulda  görevli  bütün  üyelerce  imzalanmasından  sonra  ilan  eder  ve  www.arapcayarismalari.org.tr adresinde  yer  alan  sonuç  bildirme  otomasyon  programına  bildirir.  Tutanaklar  Yarışma  Koordinasyon Merkezine gönderilmeyip okulda muhafaza edilir.

3.  İl  ve  bölge  yarışmalarında  birinci  olan  öğrencilerin  bir  üst  yarışmaya  katılımlarını  sağlamak  okul müdürlüklerinin sorumluğundadır.

4.  İl  ve  bölge  yarışmalarının  koordinasyonu  okul  müdürlüklerince,  Türkiye  finalinin  organizasyonu  ise Türkiye finali koordinatör ili ile birlikte Yarışma Koordinasyon Merkezince yapılır.

 

G.   KURAL İHLALİ VE İTİRAZLAR:

Yukarıdaki  hususlarda  kural  ihlaline  tevessül  eden  takımlar,  seçici  kurul  tarafından  uyarılırlar.  Bununla beraber,  yarışmaların  icrası  ile  ilgili  her  türlü  itiraz,  yarışma  esnasında  yazılı  olarak  seçici  kurul  makamına yapılır.  Seçici kurulun  verdiği  karar kesindir.  Sayısal değerlerin toplanılması esnasındaki hatalar hariç,  seçici kurulun  itiraz esnasında hatalı olduğu düşünülen bir karar vermesi durumunda dahi son karar  seçici kurulaaittir.  Yarışma Koordinasyon Merkezi  veya  Din Öğretimi Genel Müdürlüğü ile  başka bir makama yapılacak itirazlar dikkate alınmaz.

 

H.  SONUÇLARIN İLANI:

Seçici  kurul  üyeleri  yarışmacılara  verdikleri  puanları  yarışma  salonunda  herkesin  huzurunda  toplarlar. Yarışmacılara  verilen  puanlar  dışında  herhangi  bir  değerlendirme  yapılmaz. Etkinlik  yarışmalarında  verilen toplam puanların eşit olması durumunda kura yoluna başvurulur.

 

İ.  ÖDÜLLER:

1.  Türkiye  finali  ödülleri,  yarışmaya  katılan  öğrenci  ile  yarışmaya  hazırlamakla  görevli  ve  adı  başvuru esnasında  belirlenmiş  olan  öğretmene  takdim  edilir.  Okul  idaresi  veya  herhangi  bir  kişi/kurum  tarafından öğretmen  isminde  değişiklik  yapılamaz.  Görevli  öğretmen  değişikliği,  Yarışma  Koordinasyon  Merkezinin onayı olmadan gerçekleştirilemez.

2.  İl ve bölge yarışmalarında dereceye girenler için Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından özel bir ödül verilmez.  Yarışma  Koordinasyon  Merkezi  sadece  Türkiye  finallerinin  ödüllerini  Türkiye  finali  koordinatör okulu ile birlikte belirleyerek temin eder.

3.  Öğrenci veya öğretmen, herhangi bir ödülü kazanması durumunda aşağıdaki  şartları  kabul etmiş ve bu maddelere itiraz etmesi durumunda ödül hakkından vazgeçmiş sayılır:

i.Ödüller hiçbir şekilde başkasına devredilemez.

ii.Yarışmalar sonucunda kazanılan ödülün, umre vs. gibi bir “yurtdışına gezi programı” olması halinde;

► Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından belirlenen tarihler dışında herhangi bir talepte bulunulamaz.

► Ödülü kazanan öğrenci, ek bir kişi ile seyahat etme hakkına sahip değildir.

► Seyahate gidecek olanlar, Yarışma Koordinasyon Merkezinin  belirlediği tarihe kadar pasaport vb. gerekli belgeleri yetkililere ulaştırmakla yükümlüdür.

► Ödül  kazanan  öğrenci  ve  öğretmenler,  bulunduğu  ilden  (veya  ülkeden)  Yarışma  Koordinasyon Merkezinin belirttiği havalimanına gidiş ve gelişi kendi imkânlarıyla sağlar.

4.  Gezi  programına  katılamayacak  olanlara,  bir  başka  ödül  verilmez.  Hak  etmiş  olduğu  ödülü,  belirlenen şartlar ve sınırlar çerçevesinde değerlendirmeyenler ödül hakkından feragat etmiş sayılırlar.

5.  Yarışma  Koordinasyon  Merkezi  ödülü  teslim  ettikten  sonra  öğrenci  veya  öğretmen;  çalınma,  bozulma vb.  nedenlerle  hak  iddia  edemez.  Hediye  olarak  verilen  ve  bozulan  ürün  garanti  kapsamında  ise  ödülü kazanan kişi garanti belgeleriyle işlemini takip eder. Garanti kapsamında uygulanan işlemler ile ilgili, Yarışma Koordinasyon Merkezi sorumlu değildir.

6.  Ödüller,  yarışma  ödül  töreninden  sonra  en  fazla  1  ay  içerisinde  elden  veya  kargo  yolu  ile  teslim  edilir. Planlanmayan gecikmeler olması halinde ödül taahhüt yazısı verilir ve ödüller ilk fırsatta teslim edilir.

 

J.  ARAPÇA YARIŞMALARI TAKVİMİ

Yarışma Takvimi

 

1.Başvuruların elektronik ortamda alınması: 5 Ocak 2015 - 20 Şubat 2015

2.İl  Millî  Eğitim  Müdürlüklerince  il  koordinatör  okulunun  belirlenip  Yarışma Koordinasyon Merkezine bildirilmesi: 20 Şubat 2015

3.Bölge  koordinatör  okullarının,  Türkiye  Finalleri  Koordinatör  okulunun  ev sahipliğinde toplanıp yapılacak çalışmalarla ilgili taslak plan hazırlamaları: 6 Şubat 2015

4.İl  Millî  Eğitim  Müdürlüklerince  seçici  kurulların  belirlenip  Yarışma  Koordinasyon Merkezine bildirilmesi: 6 Mart 2015

5.İl içi yarışmaların tüm illerde saat 10.00’da aynı anda başlaması; Sonuçların  il  koordinatör  okulu  tarafından  www.arapcayarismalari.org.tr adresindeki online başvuru bölümüne bildirilmesi: 4 Nisan 2015

6.Bölge Yarışmalarının belirlenen merkezlerde saat 10.00’da yapılması; Yarışmalarda  dereceye  girenlerin  www.arapcayarismalari.org.tr  adresindeki  online başvuru bölümüne bildirilmesi: 2 Mayıs 2015

7.Hat eserlerinin son teslim tarihi:  8 Mayıs 2015

8.Türkiye finalinin  Din Öğretimi Genel Müdürlüğünce  kararlaştırılan ilde  ve belirlenen okulun koordinasyonunda yapılması: 20-21-22 Mayıs 2015

Yarışma ile  ilgili yer, tarih vb. değişikliklerin olması durumunda gereken açıklamalar  dogm.meb.gov.tr ve www.arapcayarismalari.org.tr adresinden ilan edilir.

 

II.  ULUSLARARASI ARAPÇA YARIŞMALARI

GENEL İLKELER:

1.       Uluslararası Arapça yarışmaları Arapça Şiir Okuma ve Arapça Metin Canlandırma dallarında icra edilir.

2.       Yarışmalar  üç  aşamalı  olarak  uygulanır.  Birinci  aşamaya  sadece  Türkiye’de  Uluslararası  Anadolu  İmam Hatip Lisesinde okuyan yabancı uyruklu öğrenciler başvurabilir. Yurt dışından ve Uluslararası Anadolu  imam hatip  lisesinde  okumayan  yabancı  öğrenciler  başvuru  yapamaz.  Başvurular,  öğrencilerin  eğitim  gördüğü okul  idareleri  tarafından  www.arapcayarismalari.org.tr  otomasyon  sistemindeki  uluslararası  yarışmalar bölümünden girilerek yapılır.  

Birinci  aşama:  Otomasyon  sistemine  yapılan  başvurular  esas  alınarak  öğrencilerin  kendi  ülkelerini  temsil edecekleri ülke yarışmaları, ilgili ülke koordinatörü okullarda icra edilir.

Bir  ülkeden  sadece  bir  öğrenci  yarışmaya  başvurmuşsa  birinci  aşamayı  doğrudan  geçerek  bir  üst  tura yükselir ve orada ülkesini temsil eder.

İkinci aşama:  Ülke temsilcileri arasında yapılan başvuru sayısı esas alınarak hesaplanacak kıta bölümlerine göre yapılır. Kıta elemeleri, kıta koordinatörü okullar tarafından yapılır.

Üçüncü  aşama:  Kıta birincileri ile Türkiye birincisinin doğrudan katılacağı  “Uluslararası Arapça Yarışmaları” finalleri ile gerçekleşir.  Son aşama  Yarışma Koordinasyon Merkezi  tarafından  Türkiye Finalleri Koordinatör Okulu ile birlikte düzenlenir.

 

A.  ULUSLARARASI ARAPÇA YARIŞMALARI KATILIM ŞARTLARI

1.       Uluslararası  Arapça  yarışmaları  ilk  iki  turuna  Türkiye’de  uluslararası  İmam  Hatip  Liselerinde  okuyan  ve Türkiye  Cumhuriyeti  vatandaşı  olmayan  öğrenciler  katılır.  Son  turda  ise  Türkiye  birincileri  ile  kıta yarışmalarında birinci olan öğrenciler yarışır.

2.       Yarışmalara  Türkiye’de  örgün  eğitime  tabi  Anadolu  imam  hatip  liselerinde  okuyan  öğrenciler  katılır. Yabancı öğrencilerin kendi elemelerine sadece Uluslararası  Anadolu imam hatip liselerinde  okuyan yabancı öğrenciler başvurabilir.

3.       Daha  önceki  yıllarda  yapılan  Arapça  yarışmalarında  herhangi  bir  dalda  Türkiye  birincisi  olan  öğrenciler yarışmalara katılamaz.

4.       Ülkeleri  adına  sadece  bir  öğrencinin  başvurduğu  ülke  öğrencileri  ülke  seçmeleri  olan  birinci  aşamaya katılmazlar. Doğrudan ikinci aşama olan kıta elemelerinde ülkelerini temsil ederler.

5.       Bir öğrenci aynı öğretim yılında sadece bir dalda yarışmaya katılabilir.

6.       Arapça yarışmalarına katılmaları için öğrencilerde sınıf şartı aranmaz.

7.       Okulları, Arapça şiir okuma dalında 1, Arapça metin canlandırma dalında en az 1 en fazla 4  öğrenci temsil eder.

8.       Ülkeler,  şiir ve Arapça metin canlandırma  kategorileri  arasında herhangi bir tercih olmadan  her iki  dalda da katılabilirler.

 

B.  ARAPÇA ETKİNLİK YARIŞMALARI

1.  Arapça Şiir Okuma Yarışması

i.Yarışmaya katılacak olan öğrenciler,  Yarışma Koordinasyon  Merkezi tarafından  hazırlanan  on  adet şiirden birini seçerek yarışmaya katılır.

ii.Yarışma esnasında, şiir ezbere okunur. Öğrencinin sahneye çıkış sırası bilgisayarda çekilen kur’a ile Yarışma Koordinasyon  Merkezi  tarafından  daha  önceden  belirlenir  ve  internet  sitesinden  ilan  edilir.  Öğrenci ezberlediği şiirle yarışmaların bütün aşamalarına katılır. 

iii.Yarışmalar Türkiye’de düzenlendiği için seyirciye hitaben yarışma esnasında sadece Yarışma Koordinasyon Merkezi  tarafından  hazırlanan  şiirin  tercümesi  sahnede  görsel  sunu  olarak  yansıtılabilir.  Okulların  kendi hazırladıkları  sunular  yansıtılamaz.  Sunuda  fon  müziği  olarak  Yarışma  Koordinasyon  Merkezi  tarafından belirlenen müzik görsel sununun içerisinde kullanılır. Müziğe herhangi bir müdahale yapılması söz konusu olamaz.  Türkçe  tercümelerin,  sunuların  ve  fon  müziğinin  puanlamaya  bir  katkısı  yoktur.  Yarışmacının istememesi  durumunda  fon  müziği  veya  sunu  kullanılmaz.  Bunların  kullanılmasının  engellenmesi  seçici kurulun  görevi olup, ısrarla kullanılmak istenmesi halinde söz konusu dekor ve el eşyaları için herhangi bir puan verilmez.

iv.Şiir okunurken dekor, ışık takip sistemi kullanılamaz, özel sahne düzeni ve canlı müzik icraları yapılamaz.

v.Yarışmacının şiir metnine ilave ve metin üzerinde değişiklik yapma hakkı yoktur.

vi.Puanlama 100 puan üzerinden yapılır. Puan dağılımı şu şekildedir:

► Ezber (25),

► Telaffuz (20),

► Tonlama (20),

► Jest ve mimik (15),

► Konuya hâkimiyet (10),

► Sahneyi kullanma (10)

 

2.  Arapça Metin Canlandırma Yarışması

i.Metin Canlandırma yarışması, Arapça metinlerin doğru seslendirilmesi ve metnin canlandırılması ile ilgili bir yarışmadır.

ii.Yarışmaya  katılacak  olan  öğrenciler,  Yarışma  Koordinasyon  Merkezi  tarafından  hazırlanan  on  adet metinden birini seçerek yarışmaya katılır.

iii.Yarışma  esnasında  canlandırma  metni  ezbere  okunur.  Öğrencinin  sahneye  çıkış  sırası  bilgisayarda  çekilen kur’a ile Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından daha önceden belirlenir ve internet sitesinden ilan edilir. Öğrenciler yarışmaların bütün aşamalarında aynı metin ezberi ile yarışmalara katılır.

iv.Yarışma  esnasında  sadece  Yarışma  Koordinasyon  Merkezi  tarafından  hazırlanan  canlandırma  metninin tercümesi  sahnede  görsel  sunu  olarak  yansıtılabilir.  Okulların  kendi  hazırladıkları  sunular  yansıtılamaz. Sunuda  fon  müziği  olarak  Yarışma  Koordinasyon  Merkezi  tarafından  belirlenen  müzik,  görsel  sununun içerisinde  kullanılır.  Müziğe  herhangi  bir  müdahale  yapılması  söz  konusu  olamaz.  Tercüme,  sunu  ve  fon müziğin  puanlamaya  bir  katkısı  yoktur.  Yarışmacının  istememesi  durumunda  fon  müziği  veya  sunu kullanılmaz.

v.Metin canlandırmada metnin türüne göre yarışmada okulları en az bir,  en fazla dört öğrenci temsil edebilir. Metnin türüne göre öğrenciler kıyafet ve kostüm giyebilir. Ancak herhangi bir dekor hazırlanmaz.

vi.Canlandırma  metni  okunurken,  dekor,  ışık  takip  sistemi  kullanılamaz,  özel  sahne  düzeni  ve  canlı  müzik icraları  yapılamaz.  Bunların  kullanılmasının  engellenmesi  seçici  kurulun  görevi  olup,  ısrarla  kullanılmak istenmesi halinde söz konusu dekor ve el eşyaları için herhangi bir puan verilmez.

vii.Yarışmacının canlandırma metnine ilave ve metin üzerinde değişiklik yapma hakkı bulunmamaktadır.

viii.Puanlama 100 puan üzerinden yapılır. Puan dağılımı şu şekildedir:

► Ezber (25),

► Telaffuz (20),

► Tonlama (20),

► Jest ve mimik (15),

► Konuya hâkimiyet (10),

► Sahneyi kullanma (10)

 

C.  YARIŞMA TAKVİMİ, YARIŞMA BÖLGE MERKEZLERİ:

Yarışma  takvimi,  ülke  içi  seçmeler,  kıta  elemeleri  ve  yarışma  merkezleri  ve  bu  kıtalara  dâhil  ülkeler  Din Öğretimi Genel Müdürlüğünce belirlenir.

 

D.  YARIŞMA KURALARI, YARIŞMA GÜN VE SAATLERİ:

Yarışmaların  ülke  içi,  kıta/bölge  ve  uluslararası  elemelerinde  sıralama  ve gruplandırma  işlemleri, yarışacak olan  ülkeler  arasında  Yarışma  Koordinasyon  Merkezi  tarafından  kura  ile  belirlenir.  Yarışmaların  gün  ve saatleri  de  aynı  şekilde  Yarışma  Koordinasyon  Merkezi  tarafından  belirlenir.  Grup  sıralamalarına  uyulması zorunludur.

 

E.  SEÇİCİ KURUL

Yarışma  seçici  kurulları,  yarışmaların  yapılacağı  İl  Millî  Eğitim  Müdürlüğü  tarafından  belirlenir.  Seçici kurulların  ehliyet  ve  liyakatiyle  ilgili  tespit  kararı  İl  Millî  Eğitim  Müdürlüklerinin  ilgili  birimlerindedir. Uluslararası finallerde ise seçici kurullar Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından belirlenir.

Seçici  kurul  üyeleri  öncelikle  üniversite  öğretim  üyeleri  arasından  tespit  edilir.  İlde  öğretim  üyesi bulunmaması durumunda il ve ilçelerde görev yapan Arapça alanında yetkin kişiler ile Arapça bilgisi olmasa da tiyatro dallarında uzman kişilerden seçilerek belirlenir. İmam hatip liselerinde görev yapan öğretmen ve idareciler seçici kurullarda görevlendirilemez.

Yarışmalarda en az üç en fazla altı seçici kurul üyesi görev yapar. Kıta/bölge yarışmalarında seçici kurul üyesi olarak görev yapan kişiler uluslararası/Türkiye finallerde görev alamazlar.

 

F.  KOORDİNATÖR OKUL MÜDÜRLÜKLERİNİN GÖREVLERİ:

Ülke  içi  elemeler  ve  kıta/bölgelerdeki  yarışmaların  Koordinatör  Okul  Müdürlükleri  aşağıda  belirtilen sorumlulukları yerine getirir:

1.       Yarışmaların  yapılacağı  okul  müdürlükleri  ülke  içi  elemeler  ve  kıta/bölge  genelindeki  yarışma  ile  ilgili koordineyi sağlar, yarışmacı öğrencilerle görevli öğretmenlerin iaşe ve ibatelerini karşılar.

2.       Yarışma  sonuçlarını,  Yarışma  Koordinasyon  Merkezi  tarafından  kendilerine  iletilen  tutanakları,  seçici kurulda  görevli  bütün  üyelerce  imzalanmasından  sonra  ilan  eder  ve  www.arapcayarismalari.org.tr adresinde yer alan sonuç bildirme otomasyon programına bildirir. Tutanakların ayrıca yarışma koordinasyon merkezine gönderilmesine gerek yoktur. Tutanaklar ilgili okulda muhafaza edilir.

3.       Ülke içi  ve  kıta/bölge yarışmalarında birinci olan öğrencilerin bir  üst yarışmaya katılmaları için yapılacak transferler okul müdürlüklerinin sorumluğundadır.

4.       Ülke  içi  ve  kıta/bölge  yarışmalarının  koordinasyonu,  okul  müdürlüklerince,  uluslararası  finalinin organizasyonu ise uluslararası final koordinatör ili ile birlikte Yarışma Koordinasyon Merkezince yapılır.

 

G.   YARIŞMA SONUÇLARININ İLANI:

Seçici  kurul  üyeleri  yarışmacılara  verdikleri  puanları  yarışma  salonunda  herkesin  huzurunda  toplarlar. Yarışmacılara  verilen  puanlar  dışında  herhangi  bir  değerlendirme  yapılmaz. Etkinlik  yarışmalarında  verilen toplam puanların eşit olması durumunda kura yoluna başvurulur.

 

H.  ÖDÜLLER:

1.       Ödüller, yarışmaya katılan öğrenci ile kendisini yarışmaya hazırlayan ve adı başvuru esnasında belirlenmiş olan  öğretmene  takdim  edilir.  (Öğretmen  isminde  okul  idareleri  veya  herhangi  bir  kişi/kurum  tarafından yarışma tamamlandıktan sonra değişiklik yapılamaz.)

2.       Ülke  içi  ve  kıta/bölge  yarışmalarında  dereceye  girenler  için  Yarışma  Koordinasyon  Merkezi  tarafından özel bir ödül verilmez. Yarışma Koordinasyon Merkezi sadece  uluslararası  finallerinin ödüllerini  uluslararası final koordinatör okulu ile birlikte belirleyerek temin eder.

3.       Öğrenci  veya  öğretmen,  herhangi  bir  ödülü  kazanması  durumunda  aşağıdaki  maddeleri  kabul  etmiş sayılır ve bu maddelere itiraz etmesi durumunda ödül hakkından vazgeçmiş sayılır:

a.  Ödüller hiçbir şekilde başkasına devredilemez.

b.  Yarışmalar sonucunda kazanılan ödülün, umre vs. gibi bir “yurtdışına gezi programı” olması halinde;

► Yarışma koordinasyon merkezi tarafından belirlenen tarihler dışında herhangi bir talepte bulunulamaz.

► Ödülü kazananın yanında, ücretini verse dahi ek kişi götürme hakkı bulunmamaktadır.

► Kazanan  kişi,  Yarışma  Koordinasyon  Merkezinin  verdiği  tarihe  kadar  gerekli  pasaport  vs.  belgeleri yetkililere ulaştırmakla yükümlüdür.

► Ödül  kazanan  öğrenci  ve  öğretmenler,  bulunduğu  ilden  (veya  ülkeden)  Yarışma  Koordinasyon Merkezinin belirttiği havalimanına kadar ulaşımını, kendi imkânlarıyla sağlar.

4.       Gezi  programına  katılamayacak  olanlara,  bir  başka  ödül  verilmez.  Hak  etmiş  olduğu  ödülü,  belirlenen şartlar ve sınırlar çerçevesinde değerlendirmeyenler ödül hakkından feragat etmiş sayılırlar.

5.       Yarışma  Koordinasyon  Merkezi  ödülü  teslim  ettikten  sonra  öğrenci  veya  öğretmen;  çalınma,  bozulma vb. nedenlerle herhangi bir hak iddia edemez. Hediye olarak verilen ve bozulan ürün garanti kapsamında ise ödülü kazanan kişi garanti belgeleriyle işlemini takip eder. Garanti kapsamında uygulanan işlemler ile ilgili, Yarışma Koordinasyon Merkezi sorumlu tutulamaz.

6.       Ödüller, yarışma  ödül  töreninden  sonra  en  fazla 3 ay  içerisinde  elden  veya  kargo  yolu  ile  teslim  edilir.

Planlanmayan gecikmeler olması halinde ödül taahhüt yazısı verilir ve ödüller ilk fırsatta teslim edilir.

İ.  ARAPÇA YARIŞMALARI TAKVİMİ

Yarışma Takvimi

1.       Başvurularının elektronik ortamda alınması: 5 Ocak 2015 - 20 Şubat 2015

2.       Ülke  ve  kıta  koordinatör  okullarının  Türkiye  Finalleri  Koordinatör  okulunun  ev sahipliğinde toplanıp yapılacak çalışmalarla ilgili taslak plan hazırlamaları: 6 Şubat 2015

3.       İl  Millî  Eğitim  Müdürlüklerince  seçici  kurulların  belirlenip  Yarışma  Koordinasyon Merkezine bildirilmesi: 6 Mart 2015

4.       Ülke içi yarışmaların saat 10.00’da tüm illerde aynı anda başlaması. Sonuçların koordinatör okul tarafından www.arapcayarismalari.org.tr adresindeki online başvuru bölümüne bildirilmesi: 4 Nisan 2015

5.       Kıta/Bölge yarışmalarının belirlenen bölge merkezlerinde saat 10.00’da yapılması. Yarışmalarda  dereceye  girenlerin  www.arapcayarismalari.org.tr  adresindeki  online başvuru bölümüne bildirilmesi: 2 Mayıs 2015

6.       Uluslararası finallerin ve ödül töreninin icrası: 20-21-22 Mayıs 2015

Ülke içi koordinatör okul,  Yarışma Koordinasyon Merkezi tarafından belirlenir. Yarışma  ile  ilgili yer, tarih vb.  değişikliklerin  olması  durumunda  gereken  açıklamalar  www.arapcayarismalari.org.tr  adresinden  ilan edilir.